TV som konjunkturindikator?
Jag har ibland funderat kring utbudet på TV, hur det över tiden förändras. En grej som slagit mig är att det verkar följa konjunkturutvecklingen. Dom senaste åren, dock inte det senaste, har det varit uppsving för byggnads-, renoverings- och matlagningsprogram, program som bygger på konsumtion. Är det ett tecken på att konjunkturen är god, att folk vill bli inspirerade till konsumtion?
Hur ska man då tolka "Lyxfällan"? Är det ett fenomen som visar att det har gått för långt, som det brukar göra då konjunkturen passerat toppen, då folk glömt att det kan komma sämre tider och lånar för att konsumera?
Jag minns för övrigt "Jobbjakten" (tror det hette så) med Martin Timell, tror det var i mitten av nittiotalet. Programidén var att förmedla arbetstillfällen till arbetslösa. Som bekant har han under 2000-talet iställett renoverat hus och sommarstugor. Ger vi den pågående konjunkturavmattningen några år kanske Timell är tillbaka som arbetsförmedlare.
Hur ska man då tolka "Lyxfällan"? Är det ett fenomen som visar att det har gått för långt, som det brukar göra då konjunkturen passerat toppen, då folk glömt att det kan komma sämre tider och lånar för att konsumera?
Jag minns för övrigt "Jobbjakten" (tror det hette så) med Martin Timell, tror det var i mitten av nittiotalet. Programidén var att förmedla arbetstillfällen till arbetslösa. Som bekant har han under 2000-talet iställett renoverat hus och sommarstugor. Ger vi den pågående konjunkturavmattningen några år kanske Timell är tillbaka som arbetsförmedlare.
Kommentarer
Trackback